Kuruluş ve Tarihçe
Ülkemizde konut yapım hamlelerinin en önemli hareket noktası, yaşanan büyük depremler olmuştur. Cumhuriyetin hemen başında, 1924 yılında yaşanan Erzurum Horasan Depremi sonrasında, Eytam Sandığı’nın 1926 yılında Emlak ve Eytam Bankası'na dönüştürülmesiyle devletin yapı sektörüne ve imar faaliyetlerine fiilen destek olması kararlaştırılmıştır.
1930 yılında çıkarılan Belediyeler Kanunu ile hem sağlıklı konutların yapımı, hem de kamunun konut yapımı amaçlanmıştır ve bu dönemde Ankara Belediyesi işbirliği ile memurlara konut yapılması için Bahçelievler Konut Yapı Kooperatifi kurulmuştur.
1939 yılında yaşanan ve 120.000'e yakın binanin yıkıldığı, 33.000 insanımızın hayatını kaybettiği Erzincan Depremi sonrasında ülkemizde konut ve yerleşim sorunu ciddi olarak sorgulanmaya başlamış ve 1940’larda, Ankara'daki Saraçoglu Mahallesinin oluşturulması için Emlak ve Eytam Bankası'nın sorumluluğunda Emlak Bank Yapı Limited Şirketi kurulmuş ve 450 konut yapılmıştır.
1980'li yıllara kadar sosyal devlet anlayışı kapsamında planlı kentleşme ve kamunun toplu konut yapımıyla ilgili çeşitli faaliyetler yapılsa da tam anlamıyla başarılı olunamamış ve gecekondulaşma ülkemizin yapısal sorunlarından biri haline gelmiştir.
Kurumumuz, 8. Cumhurbaşkanı Turgut Özal’ın talimatları ve 1984 yılında yürürlüğe giren 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile özerk Toplu Konut Fonu'na haiz, genel idare dışında Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı adı ile kurulmuş, ancak zaman içinde yaşanan mevzuat sorunlarıyla atıl duruma gelmiştir. 1990 yılında çıkan 412 ve 414 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameler ile Kurum Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı şeklinde iki ayrı idare olarak örgütlenmiştir. 1993 yılında Toplu Konut Fonu'nun genel bütçe kapsamına alınması sonucu İdare kaynaklarının azalmasıyla konut üretiminden uzaklaşılmış, ülkemizin nitelikli konut ihtiyacı tam olarak karşılanamamıştır.
17 Ağustos 1999 tarihinde yaşanan Marmara Depremi ile bir kez daha kamunun konut yapımındaki işlev, görev ve eksiklikleri gündeme gelmiştir.
Toplu Konut İdaresi, kurulduğu yıldan 2002 yılına kadar 18 yılda 43.145 konutu tamamlamış, yaklaşık 950.000 konutu da kredilendirmiştir. 58. Hükümetin yürürlüğe koyduğu Acil Eylem Planı çerçevesinde “Planlı Kentleşme ve Konut Seferberliği”nin başlamasıyla TOKİ, yeni bir vizyona kavuşmuştur.
Bu kapsamda 59. Hükümet ile birlikte 28.6.2001 tarihli ve 4698 sayılı "Konut Müsteşarlığının Kurulması ve Arsa Ofisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanun"un yürürlükten kaldırılması üzerine Toplu Konut İdaresi, 14/8/2003 tarihli ve 25199 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan D-4-2003-1010 sayılı Cumhurbaşkanlığı tezkeresi ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’na, 16/1/2004 tarihli ve 25348 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan D -1-2004-54 sayılı Cumhurbaşkanlığı tezkeresi ile Başbakanlığa, 09.07.2018 tarihli ve 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile de Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına bağlanmıştır.
1930 yılında çıkarılan Belediyeler Kanunu ile hem sağlıklı konutların yapımı, hem de kamunun konut yapımı amaçlanmıştır ve bu dönemde Ankara Belediyesi işbirliği ile memurlara konut yapılması için Bahçelievler Konut Yapı Kooperatifi kurulmuştur.
1939 yılında yaşanan ve 120.000'e yakın binanin yıkıldığı, 33.000 insanımızın hayatını kaybettiği Erzincan Depremi sonrasında ülkemizde konut ve yerleşim sorunu ciddi olarak sorgulanmaya başlamış ve 1940’larda, Ankara'daki Saraçoglu Mahallesinin oluşturulması için Emlak ve Eytam Bankası'nın sorumluluğunda Emlak Bank Yapı Limited Şirketi kurulmuş ve 450 konut yapılmıştır.
1980'li yıllara kadar sosyal devlet anlayışı kapsamında planlı kentleşme ve kamunun toplu konut yapımıyla ilgili çeşitli faaliyetler yapılsa da tam anlamıyla başarılı olunamamış ve gecekondulaşma ülkemizin yapısal sorunlarından biri haline gelmiştir.
Kurumumuz, 8. Cumhurbaşkanı Turgut Özal’ın talimatları ve 1984 yılında yürürlüğe giren 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile özerk Toplu Konut Fonu'na haiz, genel idare dışında Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı adı ile kurulmuş, ancak zaman içinde yaşanan mevzuat sorunlarıyla atıl duruma gelmiştir. 1990 yılında çıkan 412 ve 414 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameler ile Kurum Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı şeklinde iki ayrı idare olarak örgütlenmiştir. 1993 yılında Toplu Konut Fonu'nun genel bütçe kapsamına alınması sonucu İdare kaynaklarının azalmasıyla konut üretiminden uzaklaşılmış, ülkemizin nitelikli konut ihtiyacı tam olarak karşılanamamıştır.
17 Ağustos 1999 tarihinde yaşanan Marmara Depremi ile bir kez daha kamunun konut yapımındaki işlev, görev ve eksiklikleri gündeme gelmiştir.
Toplu Konut İdaresi, kurulduğu yıldan 2002 yılına kadar 18 yılda 43.145 konutu tamamlamış, yaklaşık 950.000 konutu da kredilendirmiştir. 58. Hükümetin yürürlüğe koyduğu Acil Eylem Planı çerçevesinde “Planlı Kentleşme ve Konut Seferberliği”nin başlamasıyla TOKİ, yeni bir vizyona kavuşmuştur.
Bu kapsamda 59. Hükümet ile birlikte 28.6.2001 tarihli ve 4698 sayılı "Konut Müsteşarlığının Kurulması ve Arsa Ofisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanun"un yürürlükten kaldırılması üzerine Toplu Konut İdaresi, 14/8/2003 tarihli ve 25199 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan D-4-2003-1010 sayılı Cumhurbaşkanlığı tezkeresi ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’na, 16/1/2004 tarihli ve 25348 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan D -1-2004-54 sayılı Cumhurbaşkanlığı tezkeresi ile Başbakanlığa, 09.07.2018 tarihli ve 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile de Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına bağlanmıştır.